10 greşeli pe care gazdele şi musafirii nu trebuie să le facă

Cât se stă într-o vizită, cât avem voie să întârziem, ne descălţam sau nu la uşă, acestea sunt doar câteva dintre dilemele multor musafiri.

Gazda, pe de cealaltă parte, trebuie şi ea să respecte nişte norme de bun simţ pentru ca toată lumea să se simtă confortabil.

Nu vă obligaţi invitaţii să mănânce până nu mai pot!

1. Prima greşeală a gazdelor e să-şi primescă musafirii într-o totală dezordine şi să se scuze pentru asta. De asemenea, e indicat să terminaţi de gătit cu câteva ore înainte de a sosi invitaţii, pentru a avea timp să aerisiţi.

2. Să înghesuie musafiri la masă. Spaţiul minim pe care trebuie să-l asigure între invitaţi este de 50 cm.

3. Să permită, în jurul mesei, prezenţa animalelor de companie. Oricât le-am iubi, prezenţa lor e o lipsă de respect faţă de musafiri, în plus pot declanşa incidente nedorite.

4. Nu trebuie să se servească prima, ci abia după ce toţi musafirii şi-au pus în farfurie.

5. Se apucă de curăţenie, de strâns şi de spălat farfuriile, cât timp musafirii sunt încă acolo. Poate fi considerat un semnal de plecare.


6. Dacă musafirii se simt şi vor să plece, gazda comite o a doua greşeală: încearcă cu tot dinadinsul să-i reţină. Imploră, ascunde poşete, încuie uşa. Acest lucru va spori dorinţa de plecare a oaspeţilor, pentru că omul se revoltă instinctiv faţă de orice constrângere.

7. Exact în mijlocul unei conversaţii interesante îşi aduce aminte că mai trebuie suc la masă sau se duce să schimbe scrumierele. Poate să mai amâne momentul.

8. Să oblige musafirii să mănânce mai mult decât pot. Masa invitaţilor se poate transforma în calvar în încercarea lor de a nu jigni gazda.

9. Să-şi laude în exces preparatele. Trebuie să-i lase pe alţii să o facă.

10. Să petreacă mai mult timp în bucătărie decât alături de musafiri.

Descălţarea la uşă, una dintre greşelile musafirilor

1. Musafirii nu trebuie să vină cu mâna goală. O floare sau o atenţie pentru gazdă sunt esenţiale. 

2. E o greşeală să te prezinţi la uşă mai devreme decât ora anunţată, dar şi mai târziu de o jumătate de oră. Dacă la o întâlnire în oraş eticheta cere să ajungeţi cu 5 minute mai devreme, într-o casă se intră cu 5-10 minute mai târziu.

3. Să onorezi o invitaţie chiar dacă eşti gripat. Gazda sau ceilalţi musafiri se pot simţi în pericol de contaminare.

4. Să te descalţi la uşă, chiar dacă gazda insistă că nu e nevoie. Codul bunelor maniere spune că musafirii nu trebuie să se descalţe atunci când intră în casă, dar să se şteargă cu grijă pe covoraşul de la intrare.

5. Musafirul rămas singur în cameră nu trebuie să-şi omoare timpul inspectând casa sau, mai rău, atingând obiectele care i se par interesante.

6. Să mai laşi puţin în farfurie, în ideea de a nu "părea nemâncat". Trebuie să îţi pui porţii rezonabile pe care să le poţi termina.

7. Să-i faci soţului observaţie despre numărul paharelor pe care le-a depăşit. 

8. Să-ţi aprinzi ţigara fără a întreba dacă şi unde poţi să fumezi.

9. Să insişti să se prelungească petrecerea, când vezi că toţi sunt obosiţi şi ar vrea acasă. Chiar dacă reuşeşti să prelungeşti petrecerea, e posibil să nu fie la fel de plăcută şi musafirii, inclusiv gazda, să regrete noaptea pierdută. 

10. A-ţi anunţa plecarea în gura mare, ţinând morţiş să-ţi iei rămas bun de la toată lumea, este o impoliteţe. E bine să te retragi discret.

Reguli de bază ale salutului

Salutul este unul dintre cele mai importante gesturi, din viaţa noastră de zi cu zi. De asemenea, salutul este o regulă de bază a unei bune creşeri, dar şi o forma de respect. Nu este potrivit să salutaţi ţinând mâinile în buzunar dar nici având gura plină. Mai jos prezentăm câteva reguli de bază ale salutului:

Reguli de bază ale salutului!

- Barbatul saluta mai intai o femeie;

- Cei tineri ii saluta pe cei batrani; 
- Noul venit intotdeauna saluta el pe cei deja intr-o incapare, indiferent de sex si varsta; 
- Subalternul isi saluta el primul superiorii;

- Daca ti s-a adresat un salut este total nepoliticos sa nu raspunzi, chiar daca nu cunosti persoana respectiva. A refuza sa raspunzi la un salut inseamna a-l face pe celalalt sa inteleaga ca te-a ofensat grav, pe tine sau pe unul din membrii familiei tale. In afara de acest caz, nu exista salut pe care poti sa-l refuzi fara sa incalci in mod deliberat regulile elementare ale codului bunelor maniere.

- Cel care intra intr-un local saluta, cel care se afla acolo raspunde la salut. Aceasta regula este valabila in restaurante , in aeroport, in tren, la cinema, in lifturi sau in magazine.

- Daca cunosti pe cineva dintr-un grup, saluti tot grupul nu numai persoana pe care o cunosti.

Sa saluti pe cineva strangandu-i mana este un semn de mare stima. In acest caz, regulile sunt inverse: cel care intinde mana primul este doamna, persoana mai in varsta sau superiorul, scrie codrosu.ro.

Se spune si pe drept cuvant ca modul in care strangi mana celuilalt iti dezvaluie firea. Este de evitat sa ai o mana moale sau dimpotriva una care sa o zdrobeasca pe a celuilalt. Intr-un grup ordinea prioritatilor strangerii mainilor in semn de salut este urmatoarea: doamnele intre ele, apoi doamnele si domnii, apoi domnii intre ei.

Codul bunelor maniere in folosirea telefonului mobil

Codul bunelor maniere in folosirea telefonului mobil in public presupune respectarea unor reguli nescrise.

Mai mult ca sigur ti s-a intamplat sa te enerveze o persoana care vorbea prea tare la telefonul mobil, te-ai amuzat dupa ce ai auzit detaliile unei conversatii ce se presupunea a fi intime sau te-a deranjat tonul de apel al unui celular care a sunat cand nu a trebuit.

Primul lucru la care trebuie sa te gandesti cand vine vorba de telefonul tau mobil este sunetul de apel. Ce spune acesta despre tine? Ca iti place muzica rock, ca ai cel mai nou hit de la radio, ca esti obsedat de jocuri sau tehnologie, ca esti o persoana romantica sau narcisista, ca preferi sunetul clasic al telefonului care suna? In cazul in care te simti stanjenita in anumite locatii (mijloace de transport in comun, birou, cand iti vizitezi familia etc.) de melodia care se activeaza automat cand iti suna telefonul, inseamna ca trebuie sa alegi altceva.

Volumul sonerier este o alta chestiune importanta. Din fericire, exista mai multe profile pe care le poti seta in functie de locatia in care te afli. Personalizeaza profilurile care ti se potrivesc (normal, birou, afara, silent) cu sonerii adecvate situatiilor respective. Daca nu ai rabdare sa modifici setarile la toate profilurile, tine minte ca exista intotdeauna optiunea "vibratii". Foloseste-o cu incredere cand nu vrei sa iti sune telefonul.

Intr-un loc public, asigura-te ca discutia ta nu ii deranjeaza pe cei din jur. Conversatiile private nu sunt niciodata potrivite cand in preajma sunt alti oameni. Mentine o distanta de cel putin trei metri intre tine si cea mai apropiata persoana, oricat de incet ai vorbi, e posibil ca aceasta sa auda detalii intime. Daca este un dialog privat si ai posibilitatea, ieri din locul in care te aflii si poti continua linistita. In cazul in care pur si simplu nu poti vorbi prea mult, suna persoana respectiva imediat ce ai posibilitatea sa vorbesti nestingherita. Cum tu nu vrei ca altii sa auda cum te certi cu iubitul la telefon sau cum incepi sa plangi, la fel nici altii nu vor sa isi expuna viata privata astfel. Deci nu trage cu urechea la conversatiile altora, oricat de intrigant ar fi.

O alta regula generala de bun simt atrage atentia asupra limbajului. Nu injura, nu folosi cuvinte explicite, nu urla, nu barfi, nu vorbi despre bani si sex de fata cu "martori".

In locatiile care interzic folosirea telefonului mobil (cinema, teatru, biblioteca, terenuri de sport, avion etc), respecta regulile impuse. Inchide-l inainte de un interviu, prezentare, sedinta la birou. Se procedeaza la fel si la inmormantari, nunti si oricare alte locuri unde linistea este esentiala. La cinema de exemplu, si lumina ecranului poate deranja, asa ca nu verifica aplicatia Facebook cand esti la film si nu te angrena intr-un razboi al sms-urilor.

Telefonul mobil nu este un megafon, deci nu este necesar sa tipi pentru a te face auzita. In plus, celularele au microfoane sensibile care capteaza chiar si o voce mai discreta, in timp ce blocheaza sunetele de fundal.

Cand nu mai ai semnal sau baterie, obisnuieste-te cu ideea. Nu rezolvi nimic daca te certi cu aparatul "mort".

Oamenii de langa tine merita mai multa atentie decat un telefon mobil, asa ca lasa-l deoparte cand trebuie. Nu-l pune pe masa cand esti in oras si nu trage cu ochiul la notificarile primite, in timpul unei conversatii. Bunul simt ne spune ca nu este politicos sa raspundem la telefon in timp ce vorbim cu o persoana care se afla in fata noastra. Poti sa respingi apelul si sa revii cand ai posibilitatea. Daca este ceva urgent, scuza-te in fata interlocutorului si raspunde. Cand stii ca astepti un telefon important, anunta dinainte persoana cu care esti si scuza-te in avans.

Oricat de excentric ai fi, nu da telefoane din locatii total nepotrivite. Baia este cel mai graitor exemplu.

Dispozitivul "maini libere" (hands-free) a fost creat cu un scop, deci foloseste-l cu incredere. Castile speciale sau dispozitivul bluetooth sunt perfecte pentru situatiile in care nu iti poti folosi mainile pentru a tine telefonul mobil la ureche - la volan in special.

Modelele de telefoane mobile de tip smartphone creaza o dependenta mai mare decat ai crede la prima vedere. Tentatia de a verifica cele mai noi mesaje postate pe diverse site-uri de socializare (Facebook), cautarea diverselor informatii pe internet, aplicatiile de tip chat si notificarile de e-mail te pot face sa iti verifici obsesiv telefonul mobil. Desi esti tentata sa-ti "lipesti" mana de spartphone-ul tau, abtine-te sa verifici telefonul la fiecare sunet. Verifica telefonul cand ai timpul necesar si nu intrerupe o conversatie doar ca sa vezi cine ti-a dat "Like" la o poza pe Facebook sau daca mai e cineva in aceeasi locatie ca tine pe foursquare. Sunetele pentru fiecare aplicatie pot fi personalizate, asa ca vei stii cand primesti un e-mail si cand cineva iti scrie pe Whatsapp. Din fericire, socializarea "fata in fata" este si va fi intotdeauna mai importanta decat cea virtuala.

Etichetarea persoanelor cu care esti intr-o locatie pe diverse site-uri de socializare se va face doar cu acordul acestora. Nu posta pe contul tau ca te afli la mall cu "X" fara ca acesta sa stie. O alta chestiune importanta este poza pe care o ai la profilul de pe Facebook. Smartphone-urile au optiunea de a sincroniza automat contul de Facebook cu agenda de contacte din telefon. Daca poza ta de profil este indecenta/hilara, acest lucru va fi vazut de un alt posesor de smartphone cu care esti atat prieten virtual, cat si real.

Pe cat posibil nu scoate telefonul mobil sa faci poze la absolut orice. Sunt ipostaze cand trebuie sa iti folosesti doar memoria pentru a retine anumite ipostaze.

Codul bunelor maniere pentru nunta

Codul bunelor maniere a inceput sa fie uitat de tineri, dar si de cei mai in varsta. Astazi, reguli vechi de cand lumea incep sa fie incalcate tot mai des, cu nonsalanta, pe principiul "nu mai suntem pe vremea bunicii". Poate ca societatea evolueaza in toate domeniile, poate ca unele dintre bunele maniere descrise in cartile de specialitate par desuete in epoca fast-food-ului si a retelelor de socializare virtuale, insa nu trebuie sa uitam ca majoritatea regulilor de buna purtare sunt reguli de bun simt si ca, indiferent cat am evolua si cat de moderni am fi, unele comportamente nu vor fi elegante niciodata.

Miri si nuntasi in fata bisericii

Chiar daca in zilele noastre fiecare isi planifica nunta de vis asa cum a visat, exista totusi cateva motive pentru care trebuie sa cunosti bunele maniere si aplicabilitatea lor in cadrul nuntii. Primul motiv este ca, fiind un eveniment si un rol nou pentru tine, codul bunelor maniere iti permite sa stii asteptarile celorlalti. Al doilea motiv este faptul ca, organizarea nuntii presupune multe decizii si iti poti permite sa lasi regulile de eticheta sa te ghideze in alegerile pe care le faci.
Respectarea codului bunelor maniere pentru nunta nu inseamna sa faci lucrurile numai "asa cum trebuie", ci sa faci astfel incat invitatii sa se simta cat se poate de confortabil.

Codul bunelor maniere pentru miri

Poate ca si tu te gandesti, ca fiecare, ca ziua nuntii este numai a ta si a partenerului tau. Nu uitati insa, ca la nunta voastra voi participati nu numai ca si sarbatoriti, ci si in calitate de gazde ale unui eveniment, prin urmare prima voastra datorie este fata de invitati.

Miri

Asigurati-va ca va ganditi la confortul invitatilor atunci cand alegeti meniul, muzica sau asezarea nuntasilor la mese.
Codul bunelor maniere recomanda ca mirii sa primeasca invitatii la intrarea in locatia unde are loc receptia. Data fiind durata evenimentului si numarul mare de invitati, aceasta poate fi unica sansa pe care o aveti pentru a multumi fiecaruia, personal pentru participare. In cazul in care ati decis ca primirea invitatilor sa se faca la intrarea in restaurant, asigurati-va ca exista suficient spatiu pentru eventuala "coada" care se va forma.
Inainte de a intra in sala receptiei, asigurati-va ca toti musafirii vostri au sosit. Este foarte obositor sa va plimbati dintr-un capat al salii in celalalt si perturba activitatea in care voi sunteti implicati in momentul respectiv.
Daca nunta voastra are un stil formal, maestrul de ceremonie sau o alta persoana desemnata anterior ar trebui sa va anunte prezenta voastra si a nuntasilor in aceasta ordine: domnisoara de onoare si cavalerul de onoare cu lumanarile, mirii, nasii, parintii mirelui, parintii miresei.
Pentru dans, stabiliti dinante cu DJ-ul sau maestrul de ceremonii ca voi doi sa fiti chemati pe ring.
Dupa dansul mirilor, bunele maniere cer ca mirii sa invite nuntasii la dans si impun mirelui sa danseze cu mama miresei, cu nasa si cu mama lui, iar mireasa cu socrul ei, cu tatal si apoi cu nasul.
Membrii familiei, nasii, domnisoarele si cavalerii de onoare au datoria sa participe la momentele de dans pentru a permite mirilor sa ia cateva pauze.
Pe masura ce petrecerea inainteaza, incercati sa treceti pe la toate mesele, cel putin o data, pentru scurte saluturi si faceti ofotografie cu fiecare familie invitata.
Fiti amabili in legatura cu solicitarile de a poza alaturi de invitatii vostrii; ei doresc sa va impartaseasca bucuria si sa isi imortalizeze amintirile.

Codul bunelor maniere pentru nasi

Se presupune ca cei care sunt alesi nasi vor fi parintii spirituali ai mirilor si copiilor acestora, ca ii vor sprijini si sfatui pe tot parcursul vietii. Chiar daca acest rol este unul important la o nunta, bunele maniere nu trebuie uitate nici in cazul in care sunteti nasi.

Miri si nasi

In traditia romaneasca, nasii au datoria sa plateasca lumanarile si biserica. Rolul se poate rezuma strict la achitarea lumanarilor si aranjamentelor florale pentru biserica, buchetele miresei, nasei si domnisoarelor de onoare, sau va puteti chiar implica in alegerea acestora.
Cadoul vostru pentru noua familie trebuie sa fie ceva deosebit. Daca nu ati avut ocazia sa ii cunoasteti suficient pentru a le putea face un cadou, din momentul in care ati acceptat sa le fiti nasi si pana la nunta, cu siguranta veti avea oportunitati sa aflati ce isi doresc.

Codul bunelor maniere pentru nuntasi

Petrecerea de nunta a unor prieteni sau rude este un moment foarte special. Dat fiind ca este foarte usor sa te lasi furat de val intr-un asemenea ocazie, este necesar sa stii cateva reguli de eticheta.

Miri

Invitatia la nunta "RSVP" - daca ai primit o invitatie cu mentiunea RSVP (franceza: Repondez s'il vous plait - Va rugam sa raspundeti) asigura-te ca si raspunzi. Nu lasa mirii sa astepte pana in ultimul moment.
In functie de relatia in care te afli cu viitorii miri, daca invitatia iti este adresata numai tie (in cazul in care esti celibatar/a) este bine sa verifici daca poti sa participi la nunta insotit/a. Organizatorii nuntii cu siguranta vor dori sa stie exact cate persoane vor participa la acest eveniment.
Copiii mici - Ideal este sa participi la nunta fara copii. In cazul in care invitatia este adresata in mod specific intregii familii, trebuie sa te asiguri ca sunt disciplinati si nu vor cauza neplaceri in timpul petrecerii.
Alegerea unei tinute potrivite pentru nunta este un element absolut obligatoriu. Incearca sa te aliniezi stilului nuntii si locatiei. Este important ca vestimentatia sa atraga atentia numai prin eleganta sau potrivirea cu persoana care o poarta. In cazul doamnelor, se vor evita rochiile albe sau ivoire, fustele prea scurte si decolteurile indecente. Domnii vor fi imbracati formal, evitand descheierea nasturilor camasii sau sandalele.
La receptie, asteapta-ti randul la intrare, astfel incat sa poti fi primit de catre miri si nasi. Cu exceptia situatiilor speciale, nu trebuie sa intri in restaurant decat daca ai fost primit in mod oficial de catre miri.
Nu monopoliza timpul mirilor, cand vor trece pe la masa fiecarui invitat. Fa urari scurte, exprima-ti bucuria pentru evenimentul fericit, si permite-le sa continue cu ceilalti invitati.
In cazul in care ai adus un cadou la petrecerea de nunta, nu este nevoie sa il inmanezi direct mirilor. Sigur exista un loc special amenajat. Cadoul trebuie insotit de o carte de vizita, atasata, sau o felicitare semnata in clar, cu numele complet astfel incat mirii sa poate identifica de unde provine cadoul.

Miri si nuntasi afara

Ai trimis cadoul inainte de nunta? NU intreba mirii in ziua nuntii daca le-a placut cadoul tau. Au primit foarte multe cadouri si este greu sa identifice care este cel din partea ta.
In timpul dansului mirilor, este frumos sa astepti si sa privesti tinerii casatoriti, nu sa te napustesti pe ring la primele acorduri. Abia cand mirii invita nuntasii la dans poti sa te alaturi lor.
Nu exagera cu bauturile alcoolice. Sa nu crezi ca nu te poti distra la o petrecere de nunta. Trebuie doar sa retii ca este important ca atentia ar trebui sa se concentreze asupra mirilor si a petrecerii, nu asupra ta.
Daca meniul este mai sofisticat, urmarirea codului bunelor maniere in ceea ce priveste tacamurile este foarte simpla: incepi din exterior, mergi catre farfurii si nu refolosesti tacamurile de la un fel de mancare la altul.
In masura in care este posibil, incearca sa nu pleci inainte de taierea tortului.

La plecare, asigura-te ca iti iei ramas bun de la miri, chiar daca sunt ocupati. Asteapta si intrerupe-i scurt pentru a le multumi si pentru a va lua la revedere! Este absolut necesar sa saluti mirii la plecare, chiar si in cazul in care ai petrecut mare parte din petrecere in compania lor directa.

Codul bunelor maniere pe e-mail

1. Discutati doar probleme de interes public. Am auzit cu totii de de e-mail-ul "privat" care a ajuns pe mainile intregii companii si, in unele cazuri, chiar pe internet. De aceea, inainte de a tasta ceva, e bine sa ne gandim daca subiectului cu pricina nu-i sta mai bine in spatele usilor inchise. Cel mai bun test: imaginati-va scriind acelasi lucru in newsletter-ul pe care-l trimiteti unei baze largi de abonati.

2. Prezentati-va pe scurt. Nu plecati de la presupunerea ca cel care primeste e-mail-ul stie cine sunteti sau isi aminteste unde v-a intalnit. Reamintiti de locul ultimei intalniri si ce va recomanda pentru a vorbi cu persoana in cauza.

3. Nu trimiteti e-mail-uri pline de amaraciune. La categoria "asa nu" intra toate tentativele de a renunta la clienti, de a reposa anumite comportamente, de a vorbi de rau pe un tert. Pentru ac e-mail-ul pare informal. multi oameni cad in capcane. Nu uitati ca ce scriem online ramane. 

4. Nu abuzati de semnele de exclamare. Numarul maxim de semne de exclamare intr-o scrisoare business? Unu. Riscati altfel sa pareti copilarosi si neprofesionisti.

5. Fiti atenti la manevrarea informatiilor confidentiale. Abtineti-va sa discutati despre impozitul cuiva sau despre detaliile unei afaceri in derulare. Daca e-mail-ul ajunge in mainile cui nu trebuie, riscati sa fiti dati in judecata.

6. Raspundeti la solicitari in timp util. Nu este neaparat necesar sa raspudneti pe loc. In functie de natura e-mail-ului, se accepta o marja de 24 pana la 48 de ore.

7. Abtineti-va de la concizie. Nu trimiteti e-mail-uri de un rand: "Multumesc!" sau "Vai, nu!". Acestea nu incurajeaza conversatia. 

8. Evitati sa folositi prescurtari, cuvinte din jargon, argou si chiar emoticoane. Va pierdeti credibilitatea.

9. Folositi un titlu clar. Titlul trebuie sa fie suficient de simplu si de descriptiv, pentru ca e-mail-ul sa fie deschis. Nu uitati sa verificati ortografia titlului, dar si a continutului.

10. Protejati-va sa nu ajungeti la Spam, evitand titlurile care sunt scrise numai cu majuscula sau numai cu litere mici, cele care contin URL-uri si semne de exclamare.

Codul bunelor maniere la birou

1. Cere intotdeauna permisiunea inainte de a imprumuta ceva, fie ca este vorba de un capsator, o lingurita de zahar sau cateva plicuri.

2. Curata intodeauna dupa tine si incearca sa mentii biroul ordonat. Un birou in dezordine poate spune multe despre tine colegilor tai, iar cea mai defavorabila concluzie este aceea ca nu esti o persoana organizata.

3. Incearca sa nu trantesti usa nimanui in nas, sa fii amabila si cu zambetul pe buze, sa-ti oferi ajutorul, atunci cand este cazul. Politetea si o atitudine pozitiva sunt intotdeauna apreciate.

4. Respecta-ti colegii si opiniile lor… chiar si atunci cand nu esti de acord. Respectul reciproc este esential pentru munca in echipa. Poti sa ai opinii contrare, dar neaparat exprimate calm si politicos.

5. Incearca sa tii minte numele colegilor tai. Daca ti se pare dificil, noteaza-ti-le undeva, dupa fiecare intalnire. „N-am memoria numelor” este o scuza lamentabila!

6. Ofera-te sa iei colegilor tai de mancare in pauze, atunci cand sunt ocupati. Este foarte posibil sa fii rasplatita in acelasi fel!

7. Adopta o postura corecta! Chiar daca ai mult de lucru si nu te-ai mai ridicat de la birou de cateva ore, nu-ti neglija pozitia corpului.

8. Ai grija la telefonul mobil. Nu-l lasa sa sune in birou (seteaza-l pe „silentios”), inchide-l in timpul sedintelor, alege o sonerie cat mai neutra (astfel incat sa nu te joci cu nervii colegilor tai), poarta conversatii in afara spatiului de lucru (colegii tai nu trebuie sa fie martorii neintelegerilor conjugale sau ai discutiilor in contradictoriu cu bona sau cu parintii).

9. Nu te lasa atrasa in dispute care nu au neaparat legatura cu job-ul. In orice echipa, neintelegerile sunt inerente, dar argumentele trebuie sa ramana in sfera profesionalului si neaparat sa fie exprimate intr-un vocabular civilizat.

10. Nu manca la birou. In orice companie, exista cantine, bucatarii sau sali de mese. Ceea ce pentru tine miroase apetisant pentru altii poate fi un adevarat supliciu.

11. Respecta codul de adresare din companie. In multe firme, colegii isi spun pe nume si se adreseaza la persoana a doua singular, indiferent de pozitie sau varsta. Dar exista si locuri in care maniera de adresare este mult mai formala. Asa ca, daca esti o persoana mai volubila, incearca totusi sa te cenzurezi si sa respecti acest cod, chiar daca ti se pare „mai scortos”.

12. Pastreaza-ti glumele (deocheate sau nu) pentru timpul petrecut alaturi de prietenii tai! La fel si limbajul trivial. Persoanele din jurul tau pot fi ofensate. Chiar daca le-ai testat simtul umorului si gradul de toleranta, nu stii niciodata cine aude aceste conversatii si te va judeca mai apoi!

Cum oferim si cum primim daruri

Pretul unui cadou trebuie sa ramana aproape intotdeauna un mister, asa ca eticheta va fi inlaturata de pe orice obiect pe care il oferim cadou. Singurele exceptii sunt cartile si discurile, pe acestea pretul poate ramane.
In ceea ce priveste ritualul de a primi si a oferi daruri, autoarea arata ca, atunci cand daruim un cadou, nu trebuie sa insistam foarte mult pentru a afla daca cel care a primit cadoul este multumit, daca ii place.
De cealalta parte, cel care primeste un dar il va deschide in fata musafirului si nu-i va strica bucuria protestand ca e prea scump sau ca nu trebuia sa faca acest efort.
Va multumi, se va bucura si chiar va reveni cu comentarii agreabile de cateva ori in aceeasi seara.
Chiar si daca darul primit nu ne place, e de bun simt simt sa ne ascundem nemultumirea. In niciun caz, nu putem sa refuzam cadoul pentru ca ar insemna sa-l jigniim pe cel care ni l-a oferit.
Sa inapoiezi ulterior cadouri care ti-au fost facute nu este admis decit in anumite cazuri speciale. Cand cineva te calomniaza sau te jigneste, poti sa-i inapoiezi, fara nici un cuvint , cadourile pe care ti le-a facut, dar nu este obligatoriu.
Oferi carti? Nu scrie nimic pe ele
Bunele maniere spun ca o carte oferita cadou nu va fi semnata de cel care o daruieste si nici alte lucruri nu pot fi scrise pe ea.
Dedicatii si autografe pot fi date numai de catre autori. Daca vrei sa scrii totusi ceva pentru cel care primeste cartea, poti sa apelezi la o carte de vizita sau o hartie eleganta unde sa notezi cateva ganduri bune.
De asemenea, este foarte important ca atunci cand alegem sa daruim o carte sa ne asiguram ca volumul respectiv merita citit.
Nu vom da nimanui carti pe care nu le-am citit sau macar nu am primit asigurari de la o persoana competenta ca merita a fi citite.

Cum procedam cu florile


Orice cadou se ofera insotit de o floare.
Chiar si pachetele sunt mai frumoase daca le ornam cu o crenguta de brad, cu o ramura de visc sau cu niste imortele.
Totusi, nu orice flori pot fi oferite, autoarea precizand ca ar trebui sa evitam florile prea mari sau prea pretentioase (calele, gladiolele, nuferii) pentru ca s-ar putea sa nu fie pe gustul gazdelor.
Toate florile sunt frumoase, dar, in general, un om delicat , prefera florile delicate.
Florile se ofera fara ambalajul in care au fost cumparate, chiar daca acesta este foarte frumos.
Vom lua hartia si o vom face sa dispara, eventual in buzunar sau in poseta, inca inainte de a intra in casa si le vom oferi cu cozile in jos.
Atunci cand primim flori, trebuie sa le asezam imediat intr-un vas cu apa si in nicio situatie nu putem refuza florile primite cadou.
La noi in tara exista obiceiul de a oferi flori in numar impar. Se spune ca cea care le primeste completeaza buchetul.

Ce cadouri nu ar trebui sa cumparam?

  • lucruri pe care le avem prin casa...
  • obiecte”specializate” unor profesionisti...
  • obiecte personale, cand nu cunoastem preferintele celui vizat...